
Koopjesgekte, korting, gekkenhuis, lange wachtrijen, vrijdag 23 november 2018 is het zover. Black Friday komt er weer aan! Waar denk jij aan bij Black Friday?
Ik kan me voorstellen dat je je als ondernemer afvraagt of je mee moet doen aan deze Amerikaanse trend, dat je benieuwd bent naar de cijfers of op zoek bent naar tips voor jouw Black Friday campagne. In dit blog vertellen we je graag meer over het fenomeen Black Friday, de cijfers en de mogelijkheden en kansen voor jou als ondernemer. We geven je een flink aantal campagne-tips, zodat je na het lezen van dit blog meteen aan de slag kunt met jouw Black Friday campagne.
Black Friday is overgewaaid vanuit Amerika. Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving. De meeste Amerikanen zijn die dag vrij en starten met hun kerstinkopen. Veel bedrijven bieden die dag hoge kortingen op veel geliefde producten om zoveel mogelijk shoppers naar de winkel te trekken.
In 2015 zette een aantal grote bedrijven deze marketingactie voor het eerst in in Nederland. Inmiddels kunnen we er niet meer omheen. Motivaction deed in de aanloop naar Black Friday 2017 onderzoek onder Nederlanders over dit fenomeen. In 2017 werd het aantal Nederlanders dat een aankoop zou doen, geschat op 18%. Een flinke stijging ten opzichte van 2016, waarin 7 procent van de Nederlanders een aankoop deed op Black Friday. We zien dat Black Friday steeds populairder wordt in Nederland. Inmiddels is tweederde van Nederland op de hoogte van Black Friday.
De feestmaanden staan voor veel winkeliers voor stijgende verkoopcijfers. Voor veel winkeliers is dit seizoen zelfs de meest winstgevende periode van het jaar. Sinterklaas en kerst zorgen mede voor een grote koopintentie in de maanden november en december. Black Friday geeft je als ondernemer de mogelijkheid om je omzet een extra boost te geven. Daarnaast is het ook een mooie kans om je voorraad kwijt te raken.
Doe je mee? Hopelijk helpt dit artikel je met het maken van deze keuze. Doe je mee, dan kun je starten met voorbereidingen. Een goed begin is het halve werk.
Wil je dat we meedenken met jouw Black Friday campagne en daarna samen de resultaten van jouw campagne bekijken? Dat doen we graag!
Al deze promotionele acties moeten ervoor zorgen dat jouw Black Friday actie in de agenda van jouw doelgroep komt te staan, zodat jij verzekerd bent van bezoekers.
Heb je na het lezen van dit blog de smaak te pakken? Naast Black Friday zijn er verschillende dagen waar je als ondernemer van kunt profiteren. Denk ook eens aan Red Friday, Cyber Monday en Singles day.
Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks de laatste online tips, trends en inspiratie in je mailbox.