
Als we op zoek zijn naar een product, een leuk restaurant of een winkel in de buurt, speuren we het internet af. Dagelijks voeren we met zijn allen 40.000 zoekopdrachten per seconde uit in Google. Dat zijn er 3,5 miljard per dag!
Als bedrijf wil jij natuurlijk goed voor de dag komen in de zoekresultaten. Google Mijn Bedrijf is een effectieve manier om op te vallen bij je potentiële klant in de organische zoekresultaten. In dit blog vertellen we je graag meer over de mogelijkheden en kansen van Google Mijn Bedrijf voor jou als ondernemer.
Google Mijn Bedrijf is het bedrijfsprofiel rechts in Google, waar je alle informatie over een bedrijf vindt. Jouw bedrijfspagina wordt weergegeven in Google en Google Maps bij lokale zoekopdrachten, zoekopdrachten gericht op de bedrijfsnaam of zoektermen die aansluiten op jouw diensten. Komt jouw bedrijfsprofiel al naar boven als je googlet op je bedrijfsnaam, maar heb je er nog niet eerder mee gewerkt? Dat kan, Google verzamelt gegevens van bedrijven uit verschillende databases en maakt zo een automatische vermelding. Een bezoeker in Google verwacht dat deze gegevens juist zijn. Daarom is het van belang dat jij zelf de baas wordt over jouw Google bedrijfspagina. Want voor je het weet, staan jouw (potentiële) klanten voor een gesloten deur, omdat de openingstijden niet kloppen.
Google Mijn bedrijf is dé plek om potentiële klanten van de nodige bedrijfsinformatie te voorzien en ze te overtuigen om contact op te nemen of je website te bezoeken voor meer informatie.
Stel je voor: je bent op zoek naar het allerleukste Italiaanse restaurant in de omgeving om vanavond een hapje te gaan eten. Dan wil je natuurlijk het leukste restaurant voorgeschoteld krijgen met foto’s van lekkere gerechten, positieve reviews en openingstijden. Sluit dit aan bij je verwachtingen en begin je stiekem al te watertanden bij het zien van de menukaart, dan is de keuze snel gemaakt. Als bedrijf wil je natuurlijk dat de keuze op jou valt. Dus jij moet ervoor zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf-pagina er perfect uitziet en helemaal up-to-date is, zodat jouw potentiële klant niet verder hoeft te zoeken, maar met volle overtuiging voor jou kiest.
Want zeg nou zelf: een restaurant met mooie foto’s van gerechten en goede recensies maakt veel meer kans dan een restaurant met een lege bedrijfspagina die niet opvalt in de zoekresultaten.
En heb je jouw Google bedrijfspagina al aangemaakt? Dan beginnen we meteen met de basis. Zorg dat je zoveel mogelijk informatie toevoegt aan jouw Google bedrijfspagina. Dit heeft een positief effect op je positie in de lokale zoekresultaten. De basisinformatie vind je onder het tabblad ‘informatie’ in het Google Mijn bedrijf-dashboard. Controleer en vul de volgende informatie aan:
Naast de basisinformatie heeft Google Mijn Bedrijf nog een aantal functies die interessant kunnen zijn voor jou als ondernemer. De meest waardevolle functies delen we graag met je.
Google Posts
Google Posts zijn kleine nieuwsberichten of advertenties die via jouw bedrijfspagina in de zoekresultaten getoond worden. Met Google Posts kun je foto’s, video’s, events, aanbiedingen en producten delen. Google Posts zorgen ervoor dat je extra opvalt in de zoekresultaten en hebben daarnaast een positief effect op je positie in de zoekresultaten.
Reviews
Ga jij liever eten bij een restaurant met (positieve) reviews of kies je voor een restaurant zonder reviews? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat we ons vaak laten beïnvloeden door reviews en online meningen van anderen bij het maken van een keuze en het doen van een aankoop. Voor jou als ondernemer zijn reviews daarom een interessant marketing instrument.
Ook Google Mijn Bedrijf speelt hier handig op in. Klanten kunnen een review met sterren plaatsen op jouw Google bedrijfspagina. Deze reviews met sterren worden automatisch getoond op je pagina. Daarnaast kun je jouw pagina koppelen aan onder andere Facebook, eet.nu, iens en andere platformen en websites. De beoordelingen van deze platformen worden dan ook zichtbaar op je bedrijfspagina.
Interactie met vraag & antwoord
In Google Mijn bedrijf is het mogelijk om een vraag te stellen of een review te plaatsen. De plaatser van een vraag of review ontvangt sinds kort een e-mail, wanneer jij een reactie geeft op de vraag of review van een klant. Zo kun je gepast reageren op positieve en negatieve reviews door te reageren met een bedankje of excuses. Op deze manier kun je een gesprek aangaan met je klanten en kun je negatieve reviews ombuigen naar iets positiefs.
Menu en Services: Toon je menukaart
De optie ‘menu en services’ in Google Mijn Bedrijf maakt het mogelijk om je menu of diensten direct te laten zien bij je bedrijfsvermelding in Google. Door het toevoegen van je menu of diensten aan je Google Mijn Bedrijf-account kan je (potentiële) klant direct je menukaart inzien of je diensten bekijken zonder een bezoek te brengen aan je website. Een mooie extra functie om je (potentiële) klant te overtuigen.
Insights
Met Insights ontdek je hoe (potentiële) klanten jouw bedrijfsvermelding vinden en wat ze doen, nadat ze jou bedrijf hebben gevonden. Insights is een soort Google Analytics voor Google Mijn Bedrijf. Hier vind je onder andere de conversies en zoekwoorden terug.
Met 3,5 miljard zoekopdrachten per dag, waarvan 50% lokaal gericht, biedt lokale zoekmarketing (local search) een grote kans voor ondernemers die lokaal willen opvallen. Daarnaast blijft Google Mijn bedrijf zich ontwikkelen. Google heeft recent een aantal functionaliteiten toegevoegd en er komen er nog veel meer aan. In de VS kunnen bedrijven zelfs al chatten met (potentiële) klanten via Google mijn bedrijf.
Om goed voor de dag te komen in de zoekresultaten is het van belang om ervoor te zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf-pagina altijd up-to-date is, zodat je geen potentiële klanten misloopt.
Ik hoop dat je na het lezen van dit blog meer te weten bent gekomen over Google Mijn Bedrijf en de mogelijkheden en kansen voor jouw onderneming. Heb je vragen of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op of laat een bericht achter, we helpen je graag!