
We delen heel veel informatie online. We plaatsen met regelmaat een bestelling in een webshop, voeren daarbij onze contactgegevens in en betalen vaak ook online. We maken wel eens een account aan en laten met regelmaat ons e-mailadres ergens achter. Ook reageren, plaatsen en delen we foto’s en verhalen op sociale media. Maar wat gebeurt er met al deze gegevens, nadat je ze hebt ingevoerd?
We zijn tenslotte naast ondernemer ook allemaal klant. Met de nieuwe privacywetgeving, die per 25 mei 2018 van kracht is, wil de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ons als mens meer rechten geven als het gaat om persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens schrijft het volgende “Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) krijgen mensen meer mogelijkheden om voor zichzelf op te komen bij de verwerking van hun gegevens.”
Dat is best een fijn idee als klant, toch? Dat je weet wat er met je gegevens gebeurt en dat je hier zelf invloed op hebt, als je ze ergens achterlaat, dat je niet zonder toestemming wordt opgenomen in de administratie van een bedrijf waar je ooit iets hebt besteld of dat je nieuwsbrieven ontvangt waar je je nooit op hebt geabonneerd.
Als ondernemer klinkt het misschien als een hoop gedoe, maar als je het bekijkt vanuit het oogpunt van de klant, is het best een fijn idee dat je zelf zeggenschap hebt over het gebruik van je persoonsgegevens. En dat ondernemers verplicht worden om zorgvuldig om te gaan met deze persoonlijke informatie.
Als ondernemer zien we graag dat onze (potentiële) klant contact met ons opneemt voor meer informatie, een bestelling plaatst of een offerte aanvraagt. Bij al deze vormen van contact is het delen van persoonlijke informatie onvermijdelijk. Maar wat doe je als ondernemer met al deze persoonlijke informatie? Worden deze gegevens opgenomen in de administratie? Is de (potentiële) klant direct aangemeld voor de nieuwsbrief? Of heeft de klant hier zelf toestemming voor gegeven?
Hier komt de AVG om de hoek kijken. De AVG staat voor de privacy van ons als mens en eist van de ondernemer dat hij bezoekers informeert en toestemming vraagt bij het verzamelen én gebruiken van privacygevoelige informatie. Naast het feit dat je als ondernemer verplicht bent om aan de nieuwe wetgeving te voldoen, wek je als organisatie ook vertrouwen, als je op een juiste manier omgaat met privacygevoelige informatie. Als een bezoeker zich veilig voelt op jouw website, zal hij eerder geneigd zijn contact op te nemen of een bestelling te plaatsen.
Wil je meer weten over de nieuwe privacywetgeving en wat dit concreet betekent voor jouw website? Lees ons uitgebreide blog over de nieuwe privacywetgeving.
Ook Google speelt in op de nieuwe privacywetgeving en beloont websites met een veilige verbinding met een hogere positie en het stempel ‘veilig’ in de zoekbalk. Wil je hier meer over weten? Lees hier meer over in ons blog een veilige internet verbinding
Wil je dat wij je gaan helpen om jouw website AVG-proof te maken? Mail ons dan op avg@safira.nl. Door middel van een (maatwerk) inventarisatie maken we een plan van aanpak met daarbij behorende begroting.