
Toen we 20 jaar geleden begonnen, bouwden we wie-wat-waar-websites. Want dat was precies waarvoor websites destijds gebruikt werden. Deze zogenoemde visitekaartwebsites voldeden al snel op het moment dat de basisinformatie te vinden was. Nu, 20 jaar later, is een website niet alleen een minimale vereiste voor een bedrijf of organisatie, maar is het ook een ijzersterk marketinginstrument. In de tussenliggende 20 jaar is de wereld, met name door digitalisering, enorm veranderd.
En wij? Wij droegen bij aan de ontwikkelingen en waren onderdeel van deze periode boordevol kansen.
20 jaar geleden moest een website dus vooral functionele informatie geven: Wie zijn we? Wat doen we? Waar zitten we? Veel meer moest en kon het simpelweg niet zijn. Nadat wij de websites hadden opgeleverd, werden ze vervolgens zelf bijgehouden en bewerkt via simpele contentmanagementsystemen.
Toen er steeds meer mogelijk werd binnen deze visitekaartwebsites groeiden onze services op een natuurlijke wijze mee. Zo bouwden we in de beginjaren niet alleen maar visitekaartwebsites, maar gingen we ook steeds meer zelf ontwikkelen. Zo zorgden we dat aanvragen in de inbox belanden, de techniek klopte en het klikgedrag werd gemeten. Waar dat nu minimale vereisten zijn, was dat destijds state-of-the-art expertise.
In de eerste jaren moest een website er vooral visueel aantrekkelijk uitzien. Zo waren er veel Flash-websites en zaten ze vol met animaties. Lang was daar het geloof dat de geanimeerde websites ‘het helemaal zouden worden’. Echter bleek de vindbaarheid, dat Flash-websites alles behalve hadden, minimaal te zijn. Met name door Google en de bijbehorende indexering werd de kwaliteit van de inhoud en de gebruikerservaring bepalend voor een hoge beoordeling. Toen ook Apple Flash in de ban deed, was het afgelopen met de animerende websites.
Met name in de opvolgende periode kregen wij steeds meer vragen uit de markt die verder reikte dan het bouwen van een website. Waar wij eerst wekelijks een relatief eenvoudige website opleverden, kregen wij steeds vaker complexere aanvragen. Zo ontwikkelden wij plots zelf software en nieuwe technieken, bouwden als een van de eerste registratiesystemen met eigen gebruikersprofielen en begonnen wij met het ontwikkelen van eigen applicaties. Wij gingen simpel gezegd van een productieperiode naar een ontwikkelperiode waarbinnen zowel het volume, als het inhoudelijke werk voor een klant is toegenomen.
We hebben tegenwoordig veel intensief en langdurig contact met onze opdrachtgevers. Zo fungeren we bij enkele partijen zelfs als een externe webdepartment en komen we wekelijks bij elkaar over de vloer. Deze ontwikkelingen betekenen vanzelfsprekend ook een geleidelijke groei binnen de continuïteit van de werkzaamheden én het aantal collega’s. Zo werken we tegenwoordig iedere dag met 12 collega’s fijn samen.
Ook het marketingaspect van websites werd nog belangrijker. In de beginjaren hielden wij ons, naast de vindbaarheid en techniek, namelijk niet echt bezig met de marketing-onderdelen van websites. Dat is echter in de loop van de jaren veranderd. Zo is marketing zelfs een van onze prioriteiten geworden en hebben we al jaren marketingexperts die naast adviseren, ook adverteren voor onze opdrachtgevers.
Nee-verkopen deden wij de afgelopen 20 jaar eigenlijk nooit. Naast de pioniersgeest is ook de lol die we ermee beleven een goede reden om onszelf in nieuwe software en technieken te storten. Vanzelfsprekend moet er uit gedegen onderzoek wel blijken dat iets technisch te realiseren is. Maar in principe gaan en gingen we altijd uit van wel. Geen kans wordt onbenut gelaten en, indien haalbaar, is geen aanvraag te complex.
Voorheen ontwikkelden wij onze toepassingen binnen complexe websites. Nu doen we dat, door nieuwe technische mogelijkheden, in de Cloud als zogenaamde progressive web app. Zo hebben we ons kunnen ontwikkelen tot Cloud Software Ontwikkelaar. Niet alleen beter, maar ook gemakkelijker te realiseren en te bewerken.
Door onze kennis en expertise continu te ontwikkelen, ervaringen uit te breiden en maatwerk te leveren, weten wij ons al 20 jaar staande te houden in een snel veranderende markt. En dat is best knap, al zeggen we het zelf. We hergebruiken software waar nodig of ontwikkelen het missende onderdeel gewoon zelf. Dat vinden we leuk én stoer. We mogen dan ook blij zijn met het vertrouwen en de vrijheid die wij de afgelopen 20 jaar hebben gekregen van onze opdrachtgevers en partners.
Op naar de volgende mijlpaal van onze bestaan.