
Wil jij graag bovenin de zoekresultaten komen van Google of Bing? Dan is zoekmachine adverteren één van de snelste manieren om dit te bereiken.
Dagelijks worden er miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd op Google. Het wordt dan ook steeds lastiger om in de grote online concurrentie op te vallen. Als je op korte termijn echt wil opvallen is zoekmachine adverteren bijna een must geworden. Met Zoekmachine adverteren, adverteer je op zoekwoorden met het hiervoor vrijgestelde marketingbudget.
Wanneer een bezoeker een zoekopdracht intypt, zullen de eerste drie of vier resultaten betaalde advertenties zijn. Daarna komen pas de organische resultaten tevoorschijn.
Door zoekmachine adverteren in te zetten kom jij ook tussen die betaalde resultaten bovenaan de pagina te staan en val je dus extra op!
Benieuwd hoe zoekmachine adverteren jou kan helpen? In dit artikel vertellen we je meer over zoekmachine adverteren en wat het jou kan opleveren.
Inleiding
Zoekmachine adverteren, of in het Engels; Search Engine Advertising (SEA) is adverteren op zoekmachines. Zoekmachines als Google of Bing hebben hun eigen platform waarbij verschillende bedrijven advertentieruimte kunnen creëren en plaatsen. Zo gaat Google adverteren via Google Ads en Bing adverteren via Microsoft Ads.
Wanneer je nu naar een product of dienst gaat zoeken, zul je waarschijnlijk bovenaan eerst de advertenties zien. Deze advertentieruimtes zijn door bedrijven ingekocht en vangen meer aandacht omdat ze boven de organische zoekresultaten staan.
Hierboven zie je als voorbeeld een tekstadvertentie van Safira.nl. De tekstadvertenties staan boven- en onderaan de zoekresultatenpagina van Google zoekmachine.
Wanneer je zoekmachine adverteren inzet koop je als het ware advertentieruimte. Er kan geadverteerd worden met tekst, display (grafisch) en producten via Google Shopping.
Zoekmachines hebben in de afgelopen periode slimme ontwikkelingen doorgemaakt. Het gaat verder dan alleen het instellen van de juiste zoekwoorden en doelgroep-targeting. De campagne moet constant in de gaten gehouden worden waarbij een goede advertentie structuur onmisbaar is. Het is vooral belangrijk om resultaten meetbaar te maken, je wilt natuurlijk weten wat het verkeer op je website doet en hoe je dit verder kan verbeteren. Door de juiste tools en kennis toe te voegen aan de campagne bereik je gegarandeerd meer relevante bezoekers en omzet.
Bij SEA benader je de markt ‘snel’ en resultaatgericht. Wanneer je Google Ads (adverteren op Google) inzet, word je campagne (mits er voldoende budget is) direct na het opzetten weergegeven in de zoekresultaten binnen de zoekmachine. Het resultaat hiervan is dat je direct verkeer naar je website kan realiseren.
Bij SEO (Search Engine Optimization) zoekmachine optimaliseren investeer je op lange termijn. Een SEO specialist zorgt ervoor dat je website de juiste content bevat en technisch goed in elkaar steekt zodat autoriteit behaald kan worden binnen de branche. Om dit resultaat te bereiken is er meer tijd nodig dan bij zoekmachine adverteren. Daarnaast heeft de zoekmachine, bijvoorbeeld Google, ook tijd nodig om te erkennen dat je website autoriteit verdient.
Gemiddeld heeft zoekmachine optimalisatie (SEO) ongeveer zes maanden nodig voordat de gewenste resultaten bereikt kunnen worden.
Zoekmachine advertenties kunnen met één knop aan- en uitgezet worden. Hoewel er direct verkeer en omzet behaald kan worden, wordt er geen langdurig resultaat opgebouwd. Wel zien meer bezoeker jouw merk en product waardoor je meer naamsbekendheid krijgt.
Bij SEO werk je naar de langetermijndoelstellingen. Wanneer je website autoriteit heeft en Google je website hoger plaatst, vang je (kosteloos) meer aandacht van je potentiële klanten. Het grote voordeel is dat je niet betaalt voor deze klikken. Je investeert als het ware op korte termijn voor de lange termijn doelstellingen.
Kort samengevat: Als je direct verkeer en omzet wil genereren is zoekmachine adverteren de ideale oplossing. Maar als je liever werkt aan langetermijndoelstellingen, dan is zoekmachine optimalisatie (SEO) meer relevant.
Het meest ideale is beide diensten inzetten en combineren. Een goede SEO strategie maakt SEA goedkoper. Google bepaalt de prijs voor jouw zoekmachine advertenties, hoe betrouwbaarder en kwalitatief beter je content op de landingspagina is, hoe minder je hoeft te betalen voor een hoge positie.
Benieuwd hoe Safira jou hierin kan helpen?
Google maakt zoekmachine adverteren steeds belangrijker. Google is en blijft een commercieel bedrijf dat zich focust op omzetgroei. Wist je dat 90% van de inkomsten van Google uit advertenties komen? Dit kan betekenen dat sommige organische zoekresultaten minder zichtbaar zijn.
Met zoekmachine adverteren kan je inspelen op de verschillende fases van de bezoeker. De meeste mensen zullen eerst informatie zoeken voordat ze overgaan tot aankoop. Stel een bezoeker vult in zijn zoekbalk: ‘’Beste hardloopschoenen 2022’’ als zoekwoorden in, dan weet je dat deze bezoeker zich aan het oriënteren is.
Wanneer een bezoeker de zoekwoorden: ‘’hardloopschoenen kopen’’ invult, weet je vrijwel zeker dat er een koopintentie is. Op het moment dat iemand een aankoop overweegt, moet jij klaar staan met jouw advertentie. Je kan met zoekmachine advertenties goed sturen op de actie waarvan jij wilt dat een bezoeker afrondt op jouw website. Denk hierbij aan het genereren van inschrijvingen, formulier afronding of simpelweg een aankoop van een product. Dit kan je bereiken op basis van het zoekwoord waarop jij wil adverteren.
Samengevat: het grote voordeel van zoekmachine adverteren is dat je direct kan inspelen op de intentie van de potentiële klant. Zo kan je klanten met een koopintentie voor een product in je branche direct aanspreken. Daarnaast betaal je pas als er een daadwerkelijke bezoeker op je website landt.
Wanneer je minder bekend bent met online adverteren wil je uiteraard weten welke kosten hieraan verbonden zijn. De kosten voor zoekmachine adverteren hangen van verschillende factoren af; Google Ads is gebaseerd op een veilig systeem waarbij bedrijven met kwalitatieve advertenties beloond worden met lagere kosten en hogere ranking.
De veiling begint wanneer een bezoeker een zoekopdracht ingeeft. Daarna bepaalt Google op basis van jouw advertentie kwaliteit, marketingbudget en de zoekopdracht van de bezoeker welk bedrijf wel of niet wordt getoond.
Afhankelijk van hoe hoog de concurrentie is, worden de gemiddelde kosten per klik vastgesteld. Wanneer veel mensen en bedrijven op hetzelfde woord zoeken en adverteren, zijn er hogere kosten verbonden dan wanneer dit niet het geval is. Gemiddeld gezien kost één klik tussen de €1 en €2 in het zoeknetwerk. In het Display netwerk, wanneer je adverteert middels visuele uitingen, is dat minder dan €1.
De kosten zijn sterk afhankelijk van het zoekvolume (vraag van de bezoeker) en de concurrentie (het aanbod). Daarnaast bepaalt de relevantie van jouw advertentie en website ook hoeveel je zoekadvertentie campagne gaan kosten.
Hoewel zoekmachine adverteren de ideale oplossing lijkt voor snel omzet, kunnen programma’s als Google Ads vrij complex zijn. Bij Safira hebben wij de nodige tools en kennis in huis waardoor jij toch zorgeloos en effectief zoekmachine adverteren kan inzetten.
Wil je naamsbekendheid vergroten en online opvallen zonder complex gedoe? Dan helpen wij jou graag!
Wij gaan aan de slag zodat jij beter online resultaat kan boeken en het maximale kan behalen met jouw SEA marketingbudget. Daarnaast ontvang je elke maand een update over de behaalde resultaten!
Vraag een gratis adviesgesprek aan.